101 stratégií ako sa nezblázniť: Meditácia

Keď IRWIN poradili, aby sa naučil zvládnuť svoj stres pomocou meditácie, rozosmialo ho to. "Nikdy som sa necítil dobre v lotosové pozícii," uškrnul sa. Prehlasoval tiež, že človek musí pochádzať z Indie.


Aby mal z podobných metód úžitok. Je to škoda. Kvôli svojim predsudkom sa nenaučil niečomu, čo pomohlo miliónom ľudí.

Meditácia: 1. časť

Súčasťou meditácie sú rôzne techniky duševného a telesného sústredenie, ktoré často vedú k zníženiu napätia a úzkosti a k ??zvýšeniu spokojnosti a tolerancie voči frustrácii. Meditačné techniky sú väčšinou veľmi staré a sú často spájané s východnou filozofiou as učením rôznych indických mudrcov.
Zrejme najznámejší meditačné technikou je "transcendentálna meditácia" čiže TM, ktorá býva obvykle spájaná s indickým Guruom Mahariši mahesa Jogi. Mahariši začal túto techniku ??vyučovať v Indii v 50. rokoch dvadsiateho storočia a stál pri zrode jeho celosvetového rozšírenia.
Na prelome 60. a 70. rokov zachvátilo hnutie TM Spojené štáty. U učiteľov transcendentný meditácie sa schádzali početnej skupiny ľudí s cieľom naučiť sa "odhaliť svoje skryté možnosti".

Mnohí zástancovia TM trochu preháňali jej zásluhy

(Tvrdili, že môže zvýšiť IQ, vylúčiť potrebu spánku a vyliečiť psychické problémy) a zbytočne ju zahaľovali do oparu tajomstva a podmanivej mystiky. Odmyslíme ak si bezdôvodný povyku, zostáva skutočnosťou, že TM a ďalšie metódy meditácie vykazujú skutočné blahodarné účinky na telesné i duševné zdravie.
Všetko nasvedčuje tomu, že meditácia je prirodzeným procesom, "štvrtým stavom vedomia", ktorý sa výrazne líši od bdenia, spánku či snívanie. Meditácia nevyžaduje žiadnu duševnú alebo telesnú kontrolu, žiadne prenikavé zmeny životného štýlu alebo systému hodnôt, nepotrebuje ani hypnózu alebo sugesciu.
Meditačné metódy v zásade vyvolávajú hypometabolické stav, pri ktorom je znížená činnosť autonómnej nervovej sústavy. Výsledkom je nižšia tepová frekvencia, znížený krvný tlak a účinnejšie dýchanie. To všetko vyvoláva rad priaznivých psychologických účinkov, napríklad zníženie hladiny úzkosti a zvýšenie pocitu duševnej pohody.

Meditácia: 2. časť

Terry vstúpil do kancelárie, ohlásil sa u sekretárky a posadil sa, aby počkal na schôdzku so šéfom. Pri čakaní na chvíľu zavrel oči a vykonal krátku meditáciu, ktorú sa naučil. Za necelú polminútu bol pokojný a dokonale pripravený na schôdzku s vedúcim.
Ako sa teda medituje? Postup je v zásade taký:

Prvým krokom je:

Zaujať pohodlnú a uvoľnenú polohu. Môžete sa posadiť, oprieť sa alebo si ľahnúť, vhodná je každá pohodlná poloha. Zhlboka a pravidelne dýchajte. Nerozťahujte hrudník, ale pri nádychu zdvihnite brucho a pri výdychu ich stiahnite. Nechajte vzduch prúdiť dnu a von s čo najmenším úsilím a nedýchajte hlbšie, než je vám príjemné. Spomeňte si na neutrálne alebo príjemne znejúce slovo, najlepšie dvojslabičné. Postačí ľubovoľné slovo, ak vo vás nevyvoláva nepríjemné alebo rušivé predstavy. Hovoríme mu mantra a sústredíme sa na neho pri meditácii. Ako príklad použime slovo "plynúť". Udržujte pohodlnú polohu a zľahka dýchajte. Pri nádychu si ticho alebo v duchu hovorte prvú slabiku zvoleného slova ("ply"). Pri výdychu hovorte druhú slabiku ("núť"). Mantra sa rytmicky opakuje v celom cykle nádychov a výdychov. Kým sa uvoľníte a sústredíte sa na odriekanie mantry v rytme svojho dychu, nechajte myšlienky a duševným obrazy voľne plynúť svojím vedomím. Neodhánějte od seba ani nepřivolávejte žiadne konkrétne myšlienky alebo predstavy, ktoré sa vám vynorí, nech už budú akékoľvek. Nechajte všetky myšlienky prichádzať a odchádzať bez vedomého zásahu a robte to bez prerušenia asi desať alebo dvadsať minút. Ak si kedykoľvek počas tejto doby uvedomíte, že ste prestali odriekať mantru, jednoducho začnite znovu.

101 stratégií ako sa nezblázniť: Meditácia


Zdieľajte tento článok prostredníctvom sociálnych sietí:

Diskusia a skúsenosti

Pridaj komentár

Pridaj komentár

Povinné položky